Každý dopravce ví, že se bez tohoto pojištění neobejde. Je jedno zda přepravuje zboží jen na území ČR, nebo mimo něj. Nechcete-li nést na svůj vrub náklady spojené s poškozením nebo ztrátou zboží při přepravě – pojistěte se. Odpovědnost silničního dopravce, resp. odpovědnost za škody způsobené při přepravě se řídí občanským zákoníkem § 2566 – § 2569 (vnitrostátní přeprava) a mezinárodní úmluvou CMR (mezinárodní přeprava). Náš právní řád stanovuje v § 2567, že při ztrátě nebo zničení zásilky nahradí dopravce cenu, kterou zásilka měla v době, kdy ji převzal. Mezinárodní úmluva CMR stanovuje ve článku 23, že náhrada škody nesmí přesáhnout 8,33 zúčtovacích jednotek za kilogram chybějící hrubé hmotnosti. Co to v praxi znamená?
Hmotnost zboží rozhoduje o výši odškodnění
Definice vnitrostátní a mezinárodní přepravy je dána zákonem 111/1994 Sb. o silniční dopravě. Není nutné ji zde uvádět. Následující řádky mohou pomoci jak dopravcům, tak jejich klientům. Zatímco škody vzniklé při vnitrostátní přepravě odpovídají skutečné ceně poškozené nebo zničené zásilky, tak při mezinárodní přepravě rozhoduje o výši odškodnění především hmotnost poškozené nebo zničené zásilky. Pro jasné pochopení uvedu skutečnou pojistnou událost.
Odpovědnost silničního dopravce – příklad z praxe
Náš klient (dopravní společnost) přepravoval televizory z Boru u Tachova do Northamptonu (GB). V Belgii byl náklad ukraden. Podle mezinárodní úmluvy CMR vyplatila pojišťovna plnění výpočtu uvedeném ve článku 23.
Proměnné hodnoty ve výpočtu odškodnění:
- Hmotnost odcizeného zboží: 3 052,8 kg
- Směnný kurz SDR k datu škody: 27,305
Konstanta vyplývající ze článku 23 úmluvy CMR:
- 8,33 – koeficient
Výpočet pojistného plnění dle úmluvy CMR (hmotnost x SDR x koeficient 8,33):
- 3 052,8 x 227,45065 Kč (227,45065 = 27,305 x 8,33 …hodnota odpovídající jednomu kilogramu váhy)
- 694 362, – Kč (před odečtením spoluúčasti)
Skutečná hodnota odcizených televizorů odpovídala hodnotě 1 103 503, – Kč.
Odpovědnost silničního dopravce podle článku 23. úmluvy CMR neumožňuje vznášet poškozenému dodatečné požadavky na doplacení rozdílu (cca 409 141, – Kč) mezi plněním od pojišťovny a skutečnou škodou.
V tomto případě bylo ale vše jinak
Náš klient neměl ani tušení, že objednatel přepravy uvedl do přepravních podmínek a v nákladním listě požadavek, který změnil odpovědnost silničního dopravce ze článku 23. na článek 24. Akceptací přepravy došlo k zásadní změně.
Odpovědnost silničního dopravce může díky neznalosti úmluvy CMR způsobit existenční problémy jak dopravci, tak zadavateli přepravy.
Článek 24 úmluvy CMR říká toto: Odesílatel může, zaplatí-li dohodnutý příplatek k přepravnému, udat v nákladním listě cenu zásilky převyšující hranici stanovenou v článku 23 odst. 3 a v takovém případě nahrazuje udaná cena tuto hranici. Náš klient byl tak přinucen vyplatit ze svých prostředků 409 141, – Kč za chybu, kterou udělal. V tomto případě měl dvě možnosti. Přepravu za těchto podmínek odmítnout, nebo si sjednat připojištění na tuto přepravu s tím, že pojišťovna bude akceptovat pojistné plnění dle článku 24, úmluvy CMR.
Setkali jste se někdy s touto situací? Víte, že při námořní přepravě dostanete za Vaše poškozené zboží ještě méně?