§77 Získávání informací a doporučení

1. Před sjednáním nebo podstatnou změnou pojištění získá pojišťovna nebo pojišťovací zprostředkovatel od zákazníka informace týkající se jeho požadavků, cílů a potřeb.

Chce-li zákazník sjednat pojištění nebo učinit jeho podstatnou změnu, přičemž se za podstatnou změnu dle zákona považuje, za

a) na poměrném ročním základě částku odpovídající hodnotě 600 EUR, nebo

b) částku odpovídající hodnotě 200 EUR, jestliže pojistná doba takového pojištění, včetně jeho prodloužení, nepřesahuje dobu 3 měsíců,

informuje naši společnost výhradně formou e-mailu (kfd@kfd.cz) o svých požadavcích, cílech a potřebách.

2. Na základě získaných informací poskytne pojišťovna nebo pojišťovací zprostředkovatel zákazníkovi doporučení, aby se mohl zákazník rozhodnout, zda sjedná nebo podstatně změní pojištění.

Doporučení, platná pro všechny nové pojistné smlouvy i jejich podstatnou změnu, jsou níže.


§78 Rada zákazníkovi

Neposkytujeme rady ve smyslu Zákona 170/2018 Sb. o distribuci pojištění a zajištění dle §78.


§79 Záznam z jednání

1. Požadavky, cíle a potřeby.

  • Zákazník sděluje své požadavky cíle a potřeby formou e-mailu (kfd@kfd.cz). Ty jsou uloženy na elektronických médiích u společnosti KFD makléři s.r.o. V případě potřeby jsou na základě vyžádání zákazníkovi kdykoliv k dispozici.
  • Forma komunikace, probíhající před sjednáním pojistné smlouvy, nebo podstatnou změnou sjednaného pojištění, je vedena ze strany společnosti KFD makléři s.r.o. k zákazníkovi formou e-mailové korespondence. Ta je uložena na elektronických médiích u společnosti KFD makléři s.r.o. V případě potřeby je na základě vyžádání zákazníkovi kdykoliv dispozici.

2. Doporučení. Důvody.

  • Doporučení k jednotlivým částem pojistné smlouvy, nebo podstatné změny sjednaného pojištění vyplývá ze vzájemné komunikace mezi zákazníkem a společností KFD makléři s.r.o. prostřednictvím e-mailové komunikace, při osobním jednání či telefonicky.

Pro všechny obchodní případy vždy platí níže uvedená doporučení. Počet doporučení je sice množinou uzavřenou, nelze ale s ohledem na její velikost předat všechna doporučení takovým způsobem, aby byl pro zákazníka smysluplný a plně pochopitelný. Doporučení je subjektivní a vychází z úrovně znalostí a praxe zprostředkovatele.

Důvody k doporučením, které zákazníkovi sdělujeme, vycházejí z podstaty samotného principu pojištění. Jedná se především, nikoliv výhradně jen o:

  • Doporučení: Správně stanovit pojistné částky ve vztahu k současným hodnotám pojišťovaných předmětů.
    Důvod: Vyhnutí se podpojištění nebo nadpojištění.
  • Doporučení: Vhodně zvolit pojistná nebezpečí.
    Důvod: Některá pojistná nebezpečí nejsou v místě pojištění reálná (např.: vodovodní škody – není zaveden vodovod).
  • Doporučení: Optimálně stanovit limity plnění a spoluúčasti.
    Důvod: Není nutné pojišťovat celou hodnotu majetku na vybraná pojistná nebezpečí. Limit a vhodná výše spoluúčasti snižuje pojistné.
  • Doporučení: Vybrat předměty pojištění, pro které se bude pojištění sjednávat.
    Důvod: Např. některé předměty nelze standardně pojistit (výluky), předměty, ke kterým nejsou účetní doklady, nepoužívané věci.
  • Doporučení: Rozhodnout, zda se bude pojištění sjednávat na novou cenu.
    Důvod: Někdy je nezbytné sjednat pojištění na časovou cenu, z důvodu nezájmu pořídit pojištěnou věc znovu.
  • Doporučení: Aby zákazník plnil zákonné požadavky a předpisy, tak aby pojistitel nemohl odmítnout pojistné plnění.
    Důvod: Pojistné podmínky jsou plné omezení a výluk, pokud zákazník neplní to, co mu zákony a předpisy ukládají pojišťovna omezí nebo odmítne plnění.
  • Doporučení: Uvědomit si, že pojištění je smlouvou adhezní.
    Důvod: Jedna smluvní strana stanoví veškeré smluvní podmínky a druhá smluvní strana má pouze možnost smlouvu přijmout, jde od počátku o smlouvu výhodnou pro pojistitele.
  • Doporučení: Uvědomit si, že sjednáním pojištění není pojištěno vše, na všechno, a to ani u allriskového pojištění.
    Důvod: V pojistných podmínkách je celá řada výluk a ujednání, která umožňují pojišťovně téměř vždy ovlivnit podle jejího zájmu výši pojistného plnění nebo jeho odmítnutí.

Celá řada konkrétních doporučení je na https://kfd.cz/blog/


§83 Informace o pojišťovně

Zákon nám ukládá podat zákazníkovi informaci o pojišťovně v tomto rozsahu:

  1. jméno, a nevyplývá-li to z jejího jména, právní formu a skutečnost, že je pojišťovnou, a jména pracovníků, kteří se zákazníkem přímo jednají; pojišťovna přitom rozliší, zda jedná v roli pojistitele nebo pojišťovacího zprostředkovatele,
  2. adresu svého sídla a tam, kde to přichází v úvahu, adresu zastoupení nebo pobočky, prostřednictvím kterých sjednává pojištění,
  3. informace o způsobech vyřizování stížností zákazníků, pojištěných nebo jiných oprávněných osob, včetně možnosti obrátit se na Českou národní banku, a o mimosoudním řešení sporů prostřednictvím finančního arbitra a případně i jiným způsobem,
  4. odkaz umožňující zákazníkovi přístup ke zprávě o solventnosti a finanční situaci podle zákona o pojišťovnictví, vypracovává-li pojišťovna tuto zprávu.

Informace požadované zákonem po pojišťovnách naleznete na jejich webových stránkách:

Allianz pojišťovna a.s.
Colonnade Insurance S.A., organizační složka
Česká podnikatelská pojišťovna a.s.
Generali Česká pojišťovna a.s.
ČSOB Pojišťovna, a.s.
Komerční pojišťovna, a.s.
Kooperativa, pojišťovna a.s.
Slavia pojišťovna a.s.
Uniqa pojišťovna a.s.


§84 Informace o pojištění (IPID)

Zákon nám ukládá podat zákazníkovi informaci o pojištění v tomto rozsahu:

  1. charakteristice a územním rozsahu pojištění,
  2. výčtu pojistných událostí a pojistných nebezpečí, které jsou pojištěním kryty, limitech tohoto krytí a informace o výlukách z pojištění,
  3. výši, způsobu a době placení pojistného za každé sjednané pojištění,
  4. době trvání pojištění, včetně dne začátku a konce pojištění,
  5. způsobech zániku pojištění, včetně informace o možnosti odstoupení od smlouvy a postupu při uplatnění práva na pojistné plnění,
  6. způsobu určení výše pojistného plnění nebo jiného plnění z pojištění,
  7. důsledcích, které zákazník ponese v případě porušení povinností vyplývajících z pojištění,
  8. právu rozhodném pro pojistnou smlouvu tam, kde strany nemají možnost výběru práva rozhodného pro pojistnou smlouvu, nebo právu, které navrhuje pojišťovna v případech, kdy strany mají možnost výběru rozhodného práva, a
  9. veškerých platbách vyplývajících z pojistné smlouvy a hrazených zákazníkem nad rámec pojistného a jejich výši, není-li to možné, způsob jejich určení včetně metody výpočtu.

Informace požadované zákonem o pojištění získáte na těchto odkazech:

Allianz pojišťovna a.s.
Colonnade Insurance S.A., organizační složka
Česká podnikatelská pojišťovna a.s.
Generali Česká pojišťovna a.s.
ČSOB Pojišťovna, a.s.
Komerční pojišťovna, a.s.
Kooperativa, pojišťovna a.s.
Slavia pojišťovna a.s.
Uniqa pojišťovna a.s.


§ 85 Další informace o životním pojištění

Neposkytujeme informace – nedistribuujeme životní pojištění.


§ 86 Další informace o rezervotvorném pojištění

Neposkytujeme informace – nedistribuujeme rezervotvorné pojištění.


§ 87 Další informace o pojištění vázaném na koupi zboží nebo služby

Neposkytujeme informace – nedistribuujeme pojištění vázané na koupi zboží nebo služby.


§ 88 Informace o pojišťovacím zprostředkovateli

Je podávána, stejně tak jako smlouva se zákazníkem, v písemné podobě.